Wat moet je doen wanneer je de verkeerde brandstof hebt getankt?

Het kan iedereen overkomen, je gooit de verkeerde brandstof in je tank. Wat moet je doen en wat juist niet?

Het vullen van een benzineauto met diesel is minder ernstig dan het tanken van benzine met een dieselauto. In beide gevallen leidt het tot schade, maar benzine in een dieselauto is echt het ergst. 

En juist in de meeste gevallen gaat het precies om deze fout. Het vulpistool van een dieselpomp is namelijk te groot voor de opening van een benzinetank en andersom niet. Wanneer benzine in een dieselauto terechtkomt, is dit vrij snel schadelijk omdat diesel een smerende werking heeft voor de brandstofpomp en benzine niet. Zelfs een kleine hoeveelheid benzine kan in een dieselmotor al tot forse schade aan de motor leiden.

Niet starten!

Het belangrijkst is, wanneer je ontdekt dat je de verkeerde brandstof hebt getankt, de motor niet starten! Ook niet het contact inschakelen aangezien veel auto’s tegenwoordig zijn uitgerust met elektrische brandstofpompen. Ze beginnen namelijk direct met het vullen van de leidingen zonder dat de motor draait.

Maar  hoe dan ook, of je nu de motor wel of niet hebt gestart, je moet hulp inroepen! Meld het gelijk bij de pompbediende, dealer of wegenwacht.

Iedere meter die je hebt gereden, zorgt voor een hogere rekening. Vaak worden de kosten niet gedekt vanuit de verzekering of fabrieksgarantie. De kosten komen volledig neer voor eigen rekening.

Leuk is te melden dat deze fout in 80 procent van de gevallen door de mannen wordt gemaakt. Ze zijn net iets te haastig, te snel afgeleid of nog niet bekend met het voertuig.

lagendijk_verkeerde-brandstof
lagendijk_kwart-tank

Waarom moet je brandstoftank altijd voor een kwart gevuld zijn?

We kennen ze allemaal wel, de mensen die zo lang mogelijk doorrijden met een tank benzine of diesel. Maar dit is echt geen goed idee. Het gevaar dat je strandt is groot maar ook omdat het slecht is voor je motor.

Maar waarom geeft de moderne auto dan exact aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden? En zelfs als de auto aangeeft dat je nog nul kilometer kunt rijden, houdt ‘ie het in de regel nog wel een aantal kilometers vol.

Maar doe het nou gewoon niet. Want als je stilvalt met bijvoorbeeld een oudere dieselmotor, is het niet altijd een kwestie van even met een jerrycan een paar liter erbij gooien en rijden maar weer. Na het leegrijden van de tank en daarna weer vullen van de tank zullen veel diesels, na 15 tot 20 seconden doorstarten wel weer aanslaan. Lukt dit niet dan zal de motor waarschijnlijk eerst ontlucht moeten worden en daar hebben we de expert weer voor nodig.

In geval van benzinemotoren is het leegrijden van de tank schadelijk door oververhitting. De benzine in de brandstoftank werkt namelijk als koeling voor de brandstofpomp, maar wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp ook lucht aanzuigen. Dit kan zorgen voor oververhitting en beschadiging.

De belangrijkste reden om je tank altijd voor minimaal een kwart gevuld te houden, is dat vuil en vettigheid uit de brandstof zich verzamelt op de bodem van de tank. Wordt deze vuiligheid de brandstofpomp opgeslurpt dan kan dit voor schade zorgen.

Hoe ver kun je nog rijden wanneer het lampje van de reservetank brandt?

Hoe ver kun je nou echt nog doorrijden wanneer je reservelampje van je auto al brandt? 

We schieten vaak snel in de stress wanneer ons lampje van de reservetak begint te branden. We zijn bang om langs te snelweg stil te komen staan.
Maar schrik niet te snel, waarschijnlijk zit er nog voldoende in om bij het tankstation te geraken. Veel reservetanks bevatten aardig nog wat benzine.

We denken dat we nog maar een kleine 40 kilometer kunnen rijden wanneer het lampje begint te branden, maar in de praktijk is dit in de meeste gevallen ruim twee keer zo groot. Veel moderne auto’s hebben een boordcomputer die aangeeft hoe ver je nog kunt rijden wanneer je auto een laag brandstofniveau hebt bereikt, maar ook dan kom je vaak nog een stuk verder dan weergegeven.

Gemiddeld gaat het waarschuwingslampje branden wanneer de tankinhoud nog ongeveer 10 procent van de totale maximuminhoud heeft bereikt. In de gebruiksaanwijzing van uw auto staat hoeveel liter dat exact is. 

Hoewel het gemiddelde waarschuwingslampje gaat branden wanneer de tank op een tiende van de totale capaciteit staat, is er geen garantie hoe ver je er in de praktijk mee komt. De cijfers vormen slechts een indicatie. Een aantal factoren heeft invloed op het verbruik, zoals de verkeerssituatie, de buitentemperatuur, hoe hard u remt en accelereert en hoeveel passagiers en bagage worden vervoerd.

Bron: AD, Erik Kouwenhoven

lagendijk_reservetank
Contact Ons

Wil je snel contact met ons? Stuur ons een mail en wij nemen snel contact met je op.